اخبار فناوری

آیا گوگل یک جاسوس اطلاعاتی است؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که گوگل تمام اطلاعات و وب‌گردی‌های کاربران خود را ثبت می‌کند.

به گیگ نیوز، این موضوع یکی از جدیدترین مطالعاتی است که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از بزرگترین افشاگری‌های دهه اخیر یاد کرد. در تمام مدتی که شما در اینترنت مشغول فعالیت هستید، چه آگاه باشید و چه نباشید، گوگل شما را تحت تعقیب دارد. در اوایل امسال، پژوهشگران دانشگاه پرینستون ایالات متحده کامل‌ترین تحقیقاتی را که تا به امروز درباره ردیابی افراد در فضای آنلاین انجام شده بود، به پایان رساندند. آن‌ها ردپای کدهای خاص گوگل را در میلیون‌ها وب سایت معروف یافتند و به این نتیجه رسیدند که گوگل صفحات تمام این وب سایت‌ها را زیر ذره‌بین خود دارد.

مجله MIT Technology Review که در زمینه فناوری‌های روز، پژوهش می‌کند با مطالعه بر روی تحقیقات اخیر محققان دانشگاه پرینستون به این نتیجه رسید که سرویس Google Analytics توانایی آنالیز و ارزیابی ترافیک حدود ۷۰ درصد از میلیون‌ها سایت اینترنتی را دارد و این در حالی است که تقریبا ۵۰ درصد از این وب سایت‌ها از طریق سرویس تبلیغاتی Google Double Click پیدا شده‌اند. در حقیقت، پنج عدد از معروف‌ترین ابزارهایی که جهت ارزیابی و بررسی وضعیت ترافیک سایت‌ها استفاده می‌شوند، متعلق به شرکت گوگل هستند.

علاوه بر این محققین توانستند تا به چندین تکنیک که به اصطلاح به آن‌ها fingerprinting می‌گویند، پی ببرند. این تکنیک‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا زمانی که کاربران مشغول فعالیت در اینترنت هستند، آن‌ها را لحظه به لحظه دنبال کنند.

یکی از این تکنیک ها، که توسط شرکت ناشناخته‌ای طراحی شده است، این توانایی را دارد تا سیگنال صوتی به مرورگر شما ارسال کند و سپس کامپیوتر شما را شناسایی کند. تمام این مراحل تنها در چند ثانیه انجام می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این لینک ردپای خود را مشاهده کنید.

Google search engine

این‌ که تمام مدت شما توسط افراد یا شرکت‌های خاصی تحت نظر باشید می‌تواند وحشتناک به نظر برسد. اما Arvind Narayanan به عنوان یک استادیار دانشگاه و Steven Englehardt به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل می‌گویند: برتری و قدرت فیسبوک، گوگل و چند شرکت بزرگ در این زمینه نشان از آن دارد که تنها شرکت‌های اندکی هستند که قادرند این کار را انجام دهند و عملکرد کاربران را در اینترنت ارزیابی کنند. این می‌تواند خود جای خوشحالی داشته باشد. زیرا اگر این امکان وجود داشت که صدها یا هزاران شرکت کوچک دیگر هم قادر به انجام چنین کاری باشند، آن‌گاه این موضوع بسیار خطرناک بود.

Arvind Narayanan افزود: تنها تعداد اندکی از شرکت‌ها وجود دارند که جستجو‌کنندهای قدرتمندی دارند. او معتقد است که نظارت‌های سازمان‌یافته و فشارهای عمومی می‌تواند منجر به تغییرات مثبتی در این زمینه شود تا حریم خصوصی کاربران بیشتر حفظ گردد.

منبع: bgr

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا