خودرو

محبوب‌ترین شاسی بلند میتسوبیشی در ایران

به فاصله ۶ ماه از معرفی نسخه ۲۰۱۶ میتسوبیشی ASX و همچنین با گذشت یک ماه از اعلام آمادگی نمایندگی داخلی این برند، حالا این شاسی بلند جمع‌وجور آماده تحویل به مشتریان ایرانی است؛ مشتریانی که باید میان ASX جدید و دو رقیب پرطرفدارش یکی را انتخاب کنند.با گیگ نیوز همراه باشید.

ASX، که در ایالات‌متحده و برخی کشورهای آسیایی مثل خود ژاپن یا حتی اندونزی با نام Outlander Sport فروخته می‌شود، تقریبا از سال ۲۰۱۰ بود که سومین نسلش وارد بازار شد. اندکی بعد، یعنی در ۲۰۱۲ و همزمان با افتتاح خط تولید این خودرو در ایالت‌ ایلی‌نویز، اولین فیس‌لیفت ASX نیز با مدل ۲۰۱۳ معرفی شد که با تغییر بسیار مختصرش خیلی‌ها را ناامید کرد. گذشت ۳ سال از آن تاریخ فرصت خوبی برای میتسوبیشی فراهم کرد تا این‌بار کم‌کاری گذشته‌اش را با عرضه دومین فیس‌لیفت ASX جبران کند. این فیس‌لیفت ابتدا اواسط زمستان ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شد، ولی حالا که در اواسط تابستان ۲۰۱۶ هستیم به بازار ایران نیز راه یافته است.

 

دومین فیس‌لیفت؛ آخرین فیس‌لیفت

از آنجا که سال ۲۰۱۸ نسل چهارم ASX وارد میدان می‌شود، پس نسخه ۲۰۱۶ این خودرو احتمالا آخرین فیس‌لیفت نسل فعلی آن است و به همین دلیل هم میتسوبیشی در این نسخه سعی کرده بیشتر و بهتر به خواسته مشتریانش توجه کند. ASX جدید تقریبا چراغ‌های جلویی‌اش را حفظ کرده، اما جلوپنجره ذوزنقه‌ای سابقش را تغییر داده، چراکه میتسوبیشی برای نخستین‌بار در این خودرو از زبان طراحی جدید Dynamic Shield بهره گرفته است. آقای کانیموتو ۶۴ ساله، که در سال ۲۰۱۴ طراح ارشد میتسوبیشی شد ولی حالا به فکر بازنشستگی است، درباره زبان جدید Dynamic Shield، که سال ۲۰۱۵ و ابتدا با اوت‌لندر مدل ۲۰۱۶ به جهانیان معرفی شد، چنین می‌گوید:

هدف از این طراحی این بود که هم خودرو عضلانی‌تر و نیرومندتر به‌نظر برسد و هم اینکه میتسوبیشی بودنش قابل تشخیص باشد.

حالا همین فلسفه طراحی اگر در ASX به کار رود، اول از همه جلوپنجره را بزرگ‌تر می‌کند، سپس فضای اطراف مه‌شکن‌ها را وسیع‌تر می‌کند و درنهایت نیز اندکی قاب آینه‌ها را تغییر می‌دهد. همچنین از تغییر برآمدگی گلگیرها و رینگ‌های ۱۸ اینچی جدید نیز نباید غافل شد. سریال جزئیات در داخل کابین ادامه پیدا می‌کند؛ فرمان جدید خودرو، روکش تازه صندلی‌ها، طراحی مجدد پنل سیستم تهویه و همچنین آینه عقب الکتروکرومیکی که به سیستم کنترل وایرلس Homelink مجهز شده و آخر از همه ارتقای مانیتور ۶٫۱ اینچی لمسی کنسول ازجمله ویژگی‌هایی هستند که بیشتر از مابقی جلب توجه می‌کنند.

بعد از گذشت حدود ۶ سال از نسل سوم ASX، مشکل کمبود فضای داخلی، که بیشتر آن‌را شبیه هاچ‌بک‌های ۵در (مثل هیوندای النترای هاچ‌بک) کرده است تا شاسی بلندهای جمع‌وجور، هنوز حل نشده و البته در چنین کلاسی از SUVها هم نباید انتظار حل‌شدنش را داشت! با اینکه کیفیت مواد و تریم پلاستیکی بهتر از قبل است، اما بازارهای جهانی به ASX همچنان به چشم خودرویی اقتصادی نگاه می‌کنند تا شاسی‌بلندی مدرن؛ به‌خصوص باتوجه به قیمت پایه‌ای حدود ۲۰هزار دلاری‌اش که در بهترین مدل و با تمام امکانات این قیمت حداکثر از حدود ۳۰هزار دلار بیشتر نمی‌شود.

امکانات بیشتر و البته رایگان!

ASX مدل ۲۰۱۶ در همه مدل‌ها به‌صورت استاندارد ویژگی‌هایی مانند ۷ ایربگ، تاچ برای شیشه بالابر سمت راننده، سیستم کمکی حرکت در شیب (Hill Start)، کنترل پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، شیشه‌های دودی عقب، ورود بدون کلید، قابلیت خواباندن صندلی‌های عقب به‌صورت ۶۰ به ۴۰ و جادستی و نگهدارنده لیوان روی در‌های عقب دارد، به‌علاوه اینکه میتسوبیشی، بدون افزایش قیمت، نمایشگر فشار باد تایرها، آینه‌های تاشوی برقی با راهنمای LED و ایموبلایزر انجین را هم به ویژگی‌های ASX افزوده است. مشتریان همچنین برای نخستین‌بار می‌توانند ۳ رنگ جدید نقره‌ای (Cool Silver)، سفید صدفی (Diamond White Pearl) و قهوه‌ای (Quartz Brown) را برای ASX جدید سفارش دهند.

تیپ‌های چهارتایی

در اکثر بازارهای جهانی، و به‌خصوص در بازار امریکا، ASX همچون گذشته سه تیپ ES و SE و GT دارد، ضمن اینکه از مدل ۲۰۱۶، میتسوبیشی همچنین تیپ SEL هم به آن‌ها افزوده است. ارزان‌ترین تیپ آن ES است که ویژگی‌های استانداردی مثل انجین ۲ لیتری، رینگ ۱۸ اینچی، گرمکن آینه‌ها، ورود بدون کلید، کروز کنترل، روکش چرمی فرمان، صندلی قابل تنظیم راننده، بلوتوث، سی‌دی پلیر با ۴ اسپیکر ۱۴۰ واتی و پورت USB دارد. یک مرحله بالاتر، تیپ SE است که مه‌شکن، گرمکن صندلی‌های ردیف جلو، تهویه اتومات، مانیتور ۶٫۱ اینچی لمسی، رادیو ماهواره‌ای، دوربین عقب و ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی دارد.

سومین تیپ نیز تیپ تازه‌وارد SEL است که در ویژگی‌هایش می‌توان انجین ۲٫۴ لیتری، اتولایت، باربند، آینه‌های تاشوی برقی، آینه الکتروکرومیک عقب، سنسور باران، پدال شیفتر، روکش چرمی صندلی‌ها، پدال‌های آلومینیومی، جادستی برای کنسول وسط و نهایتا صندلی ۸حالته راننده را دید.

گران‌ترین تیپ این خودرو تیپ GT است که چراغ‌های زنون، سقف پانوراما و سیستم پخش حرفه‌ای ۷۱۰ واتی Rockford Fosgate با ۹ اسپیکر دارد. آپشن‌های دیگری نظیر ریموت استارت، سنسورهای پارک جلو و عقب، اسپویلر سقفی عقب، نورپردازی داخلی، نویگیشن با مانیتور ۷ اینچی و سیستم تشخیص صدا نیز برای همه تیپ‌ها قابل سفارش است.

انجین‌های قدیمی

پیشرانه‌های ASX نسبت به گذشته تفاوتی نکرده‌اند؛ یعنی به‌صورت استاندارد به انجین ۲ لیتری مجهز است که ۱۴۸ اسب بخار قدرت به همراه ۱۹۶ نیوتن‌متر در اختیارتان قرار می‌دهد. این انجین فقط در تیپ ES عرضه شده و فعلا تمام ASXهای جدید وارداتی نیز از همین انجین بهره می‌برند. ولی همین اعداد در انجین حجیم‌ترش، که ۲٫۴ لیتری است، به‌ترتیب به ۱۶۸ اسب بخار و ۲۲۶ نیوتن‌متر می‌رسد. این انجین ۲٫۴ لیتری برای تیپ‌های SE و SEL و GT استاندارد اما برای تیپ ES سفارشی است.

سیستم محرکه ASX از نوع دیفرانسیل جلوست و نسخه AWD آن هم به‌صورت سفارشی قابل خریداری است. در مورد گیربکس ASX نیز باید بدانید که ۵ سرعته دستی آن صرفا روی مدل‌های دیفرانسیل‌جلو قرار می‌گیرد، درحالی‌که گیربکس CVT آن در تیپ ES فقط با دیفرانسیل‌جلو عرضه می‌شود و در مابقی تیپ‌ها هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

رقابت ژاپنی با دوقلوهای کره‌ای

واردکننده این خودرو فروش ASX را فعلا در یک مدل آن هم با نام تیپ ۴ شروع کرده که قیمت نقدی آن با احتساب مالیات حدود ۱۶۶ میلیون تومان است. تیپ ۴ آن تاحدودی کلکسیونی از تیپ‌های چهارگانه اصلی میتسوبیشی است، ولی در عین حال معادل هیچ‌کدام آن‌ها نیست! چراکه ASX جدید در تیپ ۴ با انجین ۲ لیتری به ایران آمده که معادل تیپ ES می‌شود، اما اگر ریز امکانات همین تیپ را ببینید، متوجه می‌شوید که مثلا سقف پانوراما یا مانیتور ۷ اینچی برای آن گذاشته‌اند که معادل تیپ GT است ولیکن سایر ویژگی‌های اصلی تیپ GT را ندارد. اگر نگران امکانات تیپ ۴ هستید، ASX تیپ ۴ در ایران باید با دوقلوهای کره‌ای رقابت کند؛ یعنی هیوندای توسان TL یا همان توسان ۲۰۱۶ که حدود ۱۶۵ میلیون تومان (بدون مالیات) قیمت‌گذاری شده و همچنین اسپورتیج ۲٫۴ لیتری ۲۰۱۶ که آن هم حدود ۱۶۳ میلیون تومان (بدون مالیات) می‌ارزد.
منبع:gsm

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا