پزشکی و سلامت

خوراکی های نابود کننده مغز

فکر می‌کنید نسبت به سال قبل توان مغزتان کمتر شده و نه می‌توانید به‌خوبی گذشته بر کارتان تمرکز کنید و نه می‌توانید به‌سرعت قبل چالش‌های کاری‌تان را حل کنید؟ محققان می‌گویند برخی عادات غذایی و هله‌هوله‌هایی که می‌خورید مغزتان را تنبل و ناتوان می‌کنند.با گیگ نیوز همراه باشید.
آدامس نجوید
شاید جویدن آدامس اضطرابتان را کنترل کند اما کاهش اضطراب به‌تنهایی به بهبود عملکردتان منجر نمی‌شود. برای اینکه بهتر کار کنید و از پس برنامه‌ریزی‌های کاری‌تان بربیایید، باید جویدن آدامس را کنار بگذارید. محققان می‌گویند اگرچه جویدن آدامس تمرکز را بالا می‌برد و به کاهش اضطراب کمک می‌کند اما حافظه را کم می‌کند و به آن بخش از مغز که مسئولیت ثبت داده‌های مختلف را دارد آسیب می‌زند.
راه جایگزین: اگر به جویدن آدامس عادت کرده‌اید، می‌توانید با جایگزین کردن یک عادت سالم‌تر این کار را ترک کنید. مثلا می‌توانید یک لیوان آب کنار دستتان بگذارید و هر زمان که هوس آدامس جویدن کردید، یک جرعه آب بنوشید. نوشیدن آب کافی نه‌تنها به سلامت جسمتان کمک می‌کند، بلکه اضطرابتان را هم کمتر می‌کند.
پیتزا سفارش ندهید
برای اینکه هرروز کم‌هوش‌تر از روز گذشته نشوید، دور دو دسته از خوراکی‌ها را باید خط بکشید. یکی خوراکی‌های سرخ‌شده مثل سیب‌زمینی است و دیگری خوراکی‌های فراوری‌شده مثل سوسیس و کالباس است. محققان بارها و بارها ثابت کرده‌اند که مصرف این دو دسته از خوراکی‌ها هوش را کم می‌کند و مغزتان را هرروز تنبل‌تر از قبل می‌کند. گذشته از این، چنین خوراکی‌های آماده‌ای نمک بالایی دارند و مصرف زیاد نمک به سلامت مغز آسیب می‌زند.
راه جایگزین: در وعده نهار، میزان زیادی سبزیجات برگ‌سبز بگنجانید و اگر می‌خواهید با غذایتان سالاد بخورید، به سالادتان سس‌های پرچرب و آماده را اضافه نکنید. فکر نکنید اگر به جای سوسیس و کالباس ساندویچ فیله مرغ یا همبرگر بخورید به سلامتتان کمک کرده‌اید. این خوراکی‌های سرخ‌شده هم به سلامت مغزتان آسیب می‌زنند.
روی برنجتان کره نریزید
اگر همیشه قبل از برداشتن قاشق غذا کره روی برنج را باز می‌کنید، بعید نیست که مغزتان تنبل شود. محققان می‌گویند مصرف مداوم چربی‌های اشباع‌شده نه‌تنها قلبتان را بیمار می‌کند، بلکه به مغزتان هم آسیب می‌زند. گذشته از این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف لبنیات پرچرب به سلامت مغز آسیب می‌زند. پس تا جایی که می‌توانید سراغ شیر و پنیر کم‌چرب بروید و روی میز صبحانه‌تان به جای کره حیوانی، خوراکی‌های دوست‌داشتنی دیگری بگذارید.
راه جایگزین: برای حفظ سلامت مغزتان نباید مصرف چربی را به‌طور کلی قطع کنید، بلکه باید به رژیمتان چربی‌های غیراشباع بیشتری اضافه کنید. مثلا می‌توانید به جای کره حیوانی، به برنجتان روغن‌زیتون اضافه کنید و با خیال راحت چنین برنج چربی را میل کنید و هرروز غذاهای چربی مثل خورشت را سفارش ندهید.
رژیم کانادایی نگیرید
نام رژیم ۲۸ روزه کانادایی را شنیده‌اید؟ این رژیم معروف یکی از الگوهای غذایی است که با قطع مصرف کربوهیدرات شما را لاغر می‌کند اما محققان می‌گویند که چنین رژیم‌هایی مغز را ناتوان و ضعیف می‌کنند. به گفته پژوهشگران کم کردن مصرف کربوهیدرات شاید شما را لاغر کند اما به مغزتان آسیب می‌زند.
راه جایگزین: اگر می‌خواهید مصرف کربوهیدرات به تناسب‌اندامتان آسیب نزند، ماکارونی غنی‌شده با سبوس و نان سبوس‌دار میل کنید. اگر هم می‌خواهید پروتئین بیشتری مصرف کنید، سراغ پروتئین‌های گیاهی مثل سویا بروید و با مصرف زیاد گوشت قرمز به مغزتان آسیب نزنید.
با چای قند نخورید
چای شیرین صبح، قند کنار چای بین روز و آب‌نبات‌هایی که روی میزتان گذاشته‌اید، بلای جان مغزتان هستند. محققان می‌گویند فروکتوز موجود در این خوراکی‌های شیرین، به سلامت مغز آسیب می‌زند و با گذشت هر سال شما را چند پله از نظر توانایی‌های مغزی عقب می‌کشد.
راه جایگزین: اگر نمی‌توانید در وعده صبحانه چای تلخ بخورید، کمی عسل طبیعی به چایتان اضافه کنید و در طول روز هم هر چای را با نصف خرما میل کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا