بررسی

معرفی هواپیماهای جدید خطوط هوایپمایی ایران؛ بوئینگ های ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷

در قرارداد منعقد شده با ایرباس این کمپانی چندملیتی متعهد شد که در بازه زمانی تعیین شده ۱۱۴ فروند انواع هواپیمای مدرن از جمله ۱۲ فروند A380 غول پیکر را در اختیار ناوگان هوایی ایران قرار دهد.

با رسانه ای شدن این موضوع، رقیب اصلی ایرباس یعنی بوئینگ بیکار ننشسته و سعی کرد که خود را وارد ماجرا کند.

به همین دلیل در ماه آوریل نمایندگانی از سوی این کمپانی وارد کشور شدند تا رایزنی هایی را در این باره با مسئولان مربوطه داشته باشند. بنا به گفته یکی از مقام های ایرانی بوئینگی ها پیشنهاد فروش سه مدل را به ایران ارایه کرده اند که عبارتند از ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷.

طبق گزارش های اخیر منتشر شده بین ایران و بوئینگ تفاهم اولیه به دست آمده است؛ بنابراین بعید نیست که در آینده نزدیک در کنار هواپیماهای ایرباس، هواپیماهای بوئینگ نیز در ناوگان هوایی کشور به خدمت گرفته شوند. در این نوشتار قصد داریم به معرفی کلی گزینه های پیشنهادی بوئینگ به ایران بپردازیم.با گیگ نیوز همراه باشید.

  • بوئینگ ۷۳۷

این هواپیما که برای مسافت های کوتاه تا متوسط طراحی و ساخته شده است، بدنه باریکی داشته و توانایی حمل ۸۵ تا ۲۲۰ مسافر را (بسته به مدل) دارد.

اولین پرواز ۷۳۷ مربوط به آوریل ۱۹۶۷ می شود که پس از موفقیت در آن و سایر پروازهای آزمایشی، از سال ۱۹۶۸ نمونه های اولیه در خطوط هوایی لوفتهانزا به کار گرفته شد.

737-3

در دهه ۸۰ میلادی بوئینگ مدل های ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ این هواپیما را با نام ۷۳۷ کلاسیک ارایه کرد. این سری در بخش ظرفیت و طراحی بال مورد بازنگری قرار گرفته و به موتورهای توربوفن  CFM56 مجهز شده بودند.

در دهه ۹۰ سری های ۶۰۰، ۷۰۰،۸۰۰ و ۹۰۰ بوئینگ ۷۳۷ با عنوان Next Generation (نسل بعدی) وارد خطوط هوایی شدند. این سری هم در بخش بال ها، کاکپیت و طراحی داخلی مورد بهینه سازی های متعدد قرار گرفته بود.

737-4

۷۳۷ با حدود نیم قرن خدمت رسانی به مسافران هوایی، عنوان پرفروش ترین هواپیمای جت تجاری را به خود اختصاص داده است. از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۹۰۴۸ فروند از خانواده ۷۳۷ به ایرلاین های مختلف تحویل داده شده و ۴۴۲۸ سفارش دیگر هنوز باید توسط بوئینگ ساخته شود.

جدیدترین نسخه این بوئینگ کوچک که رقیب ایرباس A320 به شمار می رود، ۷۳۷ MAX نام دارد. این نسخه چهارمین نسل از خانواده ۷۳۷ محسوب شده و برنامه آن از سال ۲۰۱۱ کلید خورده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، بوئینگ ۷۳۷ MAX را از سال ۲۰۱۷ به مشتریان خود تحویل خواهد داد.

737-5

بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 رقابت نسبتا نزدیکی با یکدیگر دارند. A320 که حدود دو دهه پس از رقیب آمریکایی خود وارد صنعت هوانوردی شده، از سال ۱۹۸۸ تاکنون میزان فروش ۷۰۶۸ فروند را در کارنامه دارد؛ در حالیکه از همان تاریخ تاکنون ۷۵۴۲ فروند ۷۳۷ در اختیار بیش از ۵۰۰ ایرلاین مختلف قرار گرفته است.

737-6

نکته جالب اینکه به طور میانگین در سال ۲۰۰۶ در هر پنج ثانیه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در حال فرود و یا تیک آف از یکی از فرودگاه های جهان بوده است.

از زمان ورود به صنعت هوانوردی، ۷۳۷ بیش از ۱۲ میلیارد مسافر را در مسافتی حدود ۱۲۰ میلیارد کیلومتری جابجا کرده و در مجموع فراتر از ۲۹۶ میلیون ساعت در آسمان در حال پرواز بوده است.

737-7

طبق برآوردها، بیش از  ۲۵ درصد از کل هواپیماهای بزرگ تجاری موجود بر روی این کره خاکی متعلق به خانواده بوئینگ ۷۳۷ می باشد. در طول نیم قرنی که از تولید ۷۳۷ می گذرد، این محصول بوئینگ ۳۶۸ بار دچار سانحه شده و باعث مرگ ۴۸۶۲ مسافر شده است که البته بیشتر آنها به مدل های اولیه و همچنین مدل هایی که بعد از مدتی فرسوده شده بودند، ارتباط دارد.

رقیب ایرباسی هم ۹۱ بار با حادثه روبرو شده و جان ۱۳۹۲ مسافر خود را گرفته است.

  • بوئینگ ۷۸۷

این هواپیما دارای بدنه ای سایز متوسط اما عریض است که برای پرواز در مسافت های طولانی طراحی و ساخته شده است.

بسته به مدل، ۷۸۷ توانایی حمل ۲۴۲ الی ۴۲۰ مسافر را دارد. بهره گیری از مواد اولیه کامپوزیتی در ساختار اصلی هواپیما و موتورهای پیشرفته باعث شده که ۷۸۷ کم مصرف ترین ساخته بوئینگ لقب گرفته و ۲۰ درصد کمتر از ۷۶۷ که قرار بود جانشین آن شود، نیاز به سوخت داشته باشد.

787-1

سایر خصوصیات بارز این مدل شامل سیستم های الکترونیکی پرواز، شکل خاص بال ها و موتورهای کم صدای آن می شود. همانند برادر بزرگتر یعنی ۷۷۷ هدایت این هواپیما هم منوط به گذراندن دوره های تعیین شده است که خلبانان در صورت موفق پشت سر گذاشتن آنها اجازه پرواز با ۷۸۷ و ۷۷۷ خواهند داشت.

787-4

طرح اولیه این هواپیما با نام ۷E7 شناخته می شد که بعدا در سال ۲۰۰۵ به ۷۸۷ تغییر نام داد. اولین نمونه تولیدی در جولای ۲۰۰۷ طی یک مراسم در کارخانه بوئینگ رونمایی شد اما به دلیل تاخیرهای مکرر در برنامه توسعه، نخستین پرواز در دسامبر ۲۰۰۹ انجام شد.

787-2

پس از انجام پروازهای آزمایشی تا میانه های سال ۲۰۱۱ و تحمیل هزینه حدود ۳۲ میلیارد دلاری به بوئینگ سرانجام از اکتبر این سال ۷۸۷ وارد خطوط هوایی شد.787-5

همانند برادر کوچکتر، ۷۸۷ نیز نسخه های گوناگونی دارد که از لحاظ ظرفیت و اندازه با یکدیگر تفاوت هایی را دارند.

سه مدل اصلی این خانواده به ترتیب سایز و گنجایش عبارتند از  ۷۸۷-۸، ۷۸۷-۹ و ۷۸۷-۱۰٫ رقیب ایرباسی این سری با کد  A350 شناخته می شود که آن هم بسته به مدل تولیدی بین ۲۸۰ تا ۳۶۶ صندلی گنجایش دارد.

787-3

طبق آمار منتشر شده، تا جولای سال ۲۰۱۵ در کل ۲۸۶ فروند بوئینگ ۷۸۷ شامل تمامی مدل های این خانواده در خطوط هوایی مختلف مشغول خدمت رسانی به مسافران بوده اند که از این رقم بیشترین تعداد به میزان ۳۸ فروند متعلق به بزرگ ترین شرکت هواپیمایی ژاپن یعنی All Nippon Airways است.

787-6

هر چند ۷۸۷ در طول تقریبا ۵ سال خدمت خود دچار مشکلاتی مثل نشت سوخت و آتش گرفتن باتری های لیتیومی شده، اما خوشبختانه هنوز با سانحه جدی مثل سقوط و تلفات جانی مواجه نشده است.

787-8

بوئینگ از ۱۱۵۴ سفارش موجود ۴۱۷ فروند را به خطوط هوایی متقاضی تحویل داده است.

  • بوئینگ ۷۷۷

۷۷۷ یکی از بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری جهان است که توانایی جابجایی ۳۱۴ الی ۵۵۰ مسافر را تا مسافت حداکثر ۱۷۵۰۰ کیلومتری داراست.

این هواپیما اولین هواپیمای تجاری است که کلا با نرم افزارهای کامپیوتری طراحی شده و هشت ایرلاین اصلی جهان در توسعه آن نقش داشته اند.

777-1-1

خصوصیات ظاهری بارز ۷۷۷ عبارتند از قطر بسیار بزرگ تر موتورهای توربوفن در  مقایسه با موتور سایر هواپیماها، ۶ چرخ در هر یک از سازه های فرود، بدنه کاملا دایره ای شکل و دم تیغه ای.

777-6

پروژه بوئینگ ۷۷۷ تقریبا از اوایل دهه ۹۰ میلادی کلید خورد و پس از طراحی و ساخت، نخستین پرواز خود را در ژوئن ۱۹۹۴ تجربه کرد.

777-7

حدود یک سال بعد و در ژوئن ۱۹۹۵ یونایتد ایرلاینز که یکی از آن هشت شرکت هواپیمایی دخیل در پروژه بود، این هواپیمای پهن پیکر را وارد خطوط هوایی خود کرد تا زمینه ساز موفقیتی بزرگ برای کمپانی بوئینگ شود؛ چرا که از آن تاریخ تاکنون این شرکت آمریکایی ۱۸۹۷ سفارش برای خانواده ۷۷۷ دریافت کرده است.

777-2

از این تعداد تابحال ۱۴۰۱ فروند تحویل داده شده و بقیه سفارش ها در صف ساخت و تحویل قرار دارند.

طبق انتظار این هواپیما رقبای ایرباسی را روبروی خود می بیند. یکی از این رقبا خانواده A330 است که مثل ۷۷۷ از نیمه های دهه ۹۰ پروازهای تجاری خود را شروع کرده است.

777-3

از آن تاریخ ۱۴۴۸ سفارش برای رقیب ایرباسی ثبت شده که ۱۲۷۹ فروند تاکنون به خطوط هوایی متقاضی تحویل داده شده اند.

رقیب دیگر که بسیار هم تازه نفس است A350 XWB نام دارد. این هواپیمای جدید از ژانویه ۲۰۱۵ وارد خطوط هوایی شده و فقط ۲۴ دستگاه از آن ساخته شده است.

777-4

در طول بیش از دو دهه خدمت رسانی در خطوط هوایی، ۷۷۷ در ۱۴ مورد دچار سانحه شده و در مجموع باعث مرگ ۵۴۰ نفر شده است.

البته از این تعداد کشته، ۲۲۷ مسافر و ۱۲ خدمه مربوط به هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی است که در سال ۲۰۱۴ از صفحه رادارها محو شد.777-5

همچنین ۲۹۸ جان باخته هواپیمای خطوط هوایی مالزی که بر فراز آسمان اوکراین مورد اصابت موشک قرار گرفت، در این آمار تلفات لحاظ شده اند.

چنانچه این دو سانحه تلخ را استثنا در نظر بگیریم، ۷۷۷ در طول سالیان سال فقط باعث کشته شدن ۳ مسافر شده است.

777-8

این حادثه نسبتا خفیف در جولای ۲۰۱۳ در فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو رخ داد و در آن بوئینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هوایی آسیانا هنگام فرود دچار سانحه شده و آتش گرفت، در این حادثه از ۳۰۷ سرنشین، متاسفانه سه تن جان خود را از دست دادند.

ظرفیت حداکثر سرعت برد پروازی قیمت
بوئینگ ۷۳۷ بین ۸۵ الی ۲۲۰ ۸۷۶ کیلومتر در ساعت ۲۸۵۰ الی ۱۰۲۰۰ کیلومتر ۳۲ الی ۱۰۱ میلیون دلار
بوئینگ ۷۸۷ بین ۲۴۲ الی ۴۲۰ ۹۵۶ کیلومتر در ساعت ۱۲ الی ۱۴ هزار کیلومتر ۲۲۴ الی ۳۰۶ میلیون دلار
بوئینگ ۷۷۷ بین ۳۱۴ تا ۵۵۰ ۹۴۵ کیلومتر در ساعت ۱۷۵۰۰ کیلومتر ۲۶۰ الی ۳۲۰ میلیون دلار

آنچه که اهمیت دارد آینده نگری، تدبیر و جلوگیری از حوادث غم انگیزی است که هر از گاهی خانواده های مسافرین هوایی را داغدار کرده و باعث بی اعتمادی به این صنعت در کشورمان می شود.

777-9

نوسازی ناوگان اقدامی بسیار مهم است که تعلل در آن هر لحظه می تواند منجر به خبری تلخ برای یک ملت شود.امیدواریم با انتخاب مناسب و بهینه نوع هواپیما ها استفاده های زیادی از هواپیماهای خریداری شده با پول بیت المال صورت بگیرد.

منبع:digiato

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا