پزشکی و سلامت

مزایا و معایب برنج

در دنیا برنج سفید رایج ترین غذاست. حتی در بعضی کشورها در روز چند بار برنج می خورند. واقعیت این است که برنج سفید واقعاً سفید نیست و وقتی که طی فرآیندهایی غلات و مواد معدنی آن تسویه و حذف میشوند، به صورت سفید در می‌آید و به همین دلیل هم گفته می‌شود که برنج سفید ارزش غذایی چندانی ندارد.

در این جا بطور کلی به چندین مزایا و معایب مصرف برنج اشاره می شود:

از مزایای مصرف برنج این است که خاصیت ماندگاری طولانی‌تری دارد. برعکس برنج قهوه ای یا سیاه، برنج سفید ضد آنتی اکسیدان است. در نتیجه در مقایسه با برنج قهوه ای و سیاه طول عمر بیشتری دارد.

درنتیجه برنج سفید پخته برای یک هفته ماندگاری دارد ولی برنج قهوه ای باید همان روز خورده شود.

برنج سفید منبع خوب انرژی است. در واقع به دلیل اینکه دارای کربوهیدرات‌های ساده است برخلاف کربوهیدرات های پیجیده همان لحظه که خورده شود تولید انرژی میکند و متابولیسم بدن را بالا میبرد.

برنج سفید بدون کلسترول است در نتیجه چربی مضر برای بدن ندارد.

برنج سفید سدیم پایینی دارد. بنابراین برای افراد با فشار خون بالا بسیار مناسب است. از آنجایی که سدیم سبب انسداد رگ‌ها می‌شود بنابراین برنج این ویژگی را ندارد.

همچنین اگر چه برنج سفید فرآوری شده و مواد معدنی کافی ندارد ولی برای رشد مو بی فایده نیست.

از معایب برنج سفید این است که دارای کربوهیدرات‌های ساده می‌باشد در نتیجه میزان قند آن بالاست. اگرچه سریعا تولید انرژی می‌کند اما به همان اندازه هم قند خون را سریع بالا می‌برد.

برنج سفید در واقع چون فرآوری شده است درنتیجه به گفته کارشناسان نباید زیاد مصرف شود چون برای دستگاه گوارش و کل بدن مضر است و همچنین سبب بروز چاقی می‌شود.

ازطرف دیگر برنج به دلیل نشاسته‌ای که دارد دیر هضم است و اگر درحجم بالا خورده شود، بروز نفخ میکند.

به علاوه برنج فیبر بالایی ندارد. فیبر برای بدن بسیار مفید است و به گوارش بهتر کمک میکند. غذای دارای فیبر بالا زود هضم می‌شود و سیستم گوارش را تنظیم می‌کند در صورتی که برنج سفید این ویژگی را ندارد.

منبع:salamatsho

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا