پزشکی و سلامت

فواید و ضررهای خرما

از سالها قبل در خاورمیانه و آسیای جنوبی خرما جز غذای اصلی محسوب می‌شده است. شواهد باستان شناسی نشان می‌دهد کشف این میوه به ۴ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

میوه‌های کمی هستند که درختان آنها مثل درختان خرما دارای تنوع باشد. در هند یک نوع خرما وجود دارد که از آن شکر تهیه می‌کنند سپس طی فرآیندی از آن نوشیدنی الکلی و بعداً نیز می‌شود از آن سرکه تهیه کرد.

خرما سرشار از کربوهیدرات، فیبر و پتاسیم است. کربوهیدرات‌ها سوخت اصلی بدن برای تولید انرژی هستند. صد گرم خرما ۲۸۰ کیلو کالری انرژی دارد که این مقدار انرژی برای نیاز روزانه یک فرد بالغ کافی است.

فیبرهای محلول و غیر محلول موجود در خرما فواید گوارشی و قلبی دارد. فیبرهای محلول، فرآیند تبدیل کربوهیدرات به کلسترول را کند می‌کند و فیبرهای غیرمحلول به تنظیم سیستم روده کمک می‌کند. خرما خاصیت ضد یبوست دارد و برای افراد مبتلا به یبوست مناسب است.

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است، زیرا یکی از الکترولیت‌های لازم است که به همراه سدیم به بدن کمک می‌کند میزان مایع خود را در حالت تعادل حفظ کند. مواد معدنی الکترولیت نقش اصلی در انتقال سیگنال های عصبی دارند. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مثل خرما هم سطح مایع بدن و هم عملکرد رشته‌های عصبی و کلا سلامت بدن را حفظ می‌کند.

البته خرما ضررهایی هم دارد: مثلاً خرما حدود ۸۰% شکر دارد. البته این چیز بدی نیست ولی برای افراد با زندگی ماشینی کالری بالایی محسوب می‌شود که منجر به چاقی می‌شود. همانطور که می‌دانید یکی از روش های اصلی برای حفظ وزن در حالت تعادل، کنترل میزان کالری دریافتی و مصرفی است.

در هر صورت میزان قند خرما بالاست و افراد دیابتی باید میزان مصرف را محدود کنند.

خرما غالباً به صورت خشک در بازار عرضه می‌شود ولی بعضی فروشگاه‌ها در بعضی فصول خرمای تازه هم دارند. هر دو مدل خرما برای سلامتی مفید است. خرمای مغز‌دار نیز در بازار عرضه می‌شود. راحت‌ترین و دلچسب‌ترین روش خوردن خرما به این صورت است که هسته آن را خارج می‌کنند و داخل آن را با مغزهای آجیل و یا همچنین به همراه پنیر پر می‌کنند.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا