پزشکی و سلامت

تغذیه مناسب برای تقویت مغز

مغز به عنوان مرکز سیستم عصبی، همه حرکات و افکار را پردازش می‌کند. برای حفظ سلامت مغز باید به غذایی که می‌خورید توجه کنید.

آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان‌ها در غذاهای مختلف یافت می‌شوند که مغز شما را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال های آزاد، مولکول‌های بی ثباتی هستند که سبب واکنش‌های شیمیایی می‌شوند و این واکنش‌های شیمیایی به سلول‌های مغز آسیب می‌رسانند. نقش آنتی اکسیدان‌ها تثبیت این سلول‌های آزاد است. با مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد بر روی مغز کاهش می‌یابد. ویتامین های آ، ای، سی و بتاکاروتن‌ها آنتی اکسیدان‌های ایده آلی هستند. طبق تحقیقات انجام شده می‌توان گفت افرادی که میزان کافی ویتامین های بی، سی، دی، ای و دیگر مواد مغذی مصرف می‌کنند کمتر دچار آلزایمر می‌شوند.

اسیدهای چرب امگا۳: این اسیدها علاوه بر کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان به سلامت مغز نیز کمک می‌کنند. DHE یک اسید چرب امگا۳ است که نقش اصلی را در عملکرد و بهبود مغز بازی می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که میزان DHE آنها کمتر است، اختلالات هوشیاری بیشتر و مغز پیرتری دارند. خوردن ماهی ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

غلات کامل: غلات کامل و مغذی بسیار مفیدتر از غلات تسویه شده مثل برنج سفید هستند. غلات غنی شده دارای ویتامین ب۱ یا تیامین هستند. این ویتامین سبب می‌شود بدن کربوهیدرات را به گلوکز تبدیل کند. گلوکز یا شکر سوختی است که به عملکرد سلولی قدرت می‌بخشد. سلول‌های مغز برای عملکرد صحیح به قند نیاز دارند. در یک تحقیق محققان دریافتند موش‌هایی که برنج قهوه ای که منبع خوب تیامین است، می‌خورند مشکلات حافظه‌ای کمتری دارند. بنابراین برای سلامت مغز ضروری است که غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چربی‌های ترانس حاصل از غذاهای فرآوری شده سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و دیگر بیماری ها و همچنین کاهش عملکرد مغز می‌شوند. در واقع این غذاها سبب اختلالات حافظه می‌شوند.برای حل مشکلات مربوط به حافظه مصرف این غذاها را باید به حداقل برسانید و به جای آن از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و غلات کامل و اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا