پیشنهاد سردبیر

۱۰ توصیه مفید برای مبارزه با خواب آلودگی هنگام رانندگی

تصادفات رانندگی همیشه یکی از معضلات اساسی برای جوامع بوده که متاسفانه خسارت ناشی از آن سالانه گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود. بخشی از این حوادث بواسطه عوامل خارجی و غیر قابل کنترل بروز می‌کنند اما بخش قابل توجهی کاملا تحت کنترل رانندگان است. معمولا یکی از مشکلات اصلی افراد هنگامیکه پشت فرمان خودرو قرار می‌گیرند این است که خود را بهترین و بی‌عیب و نقص‌ترین راننده تلقی می‌کنند اما غافل از اینکه بسیاری از تصادفات به‌خاطر یک بی‌احتیاطی خیلی کوچک که اصلا برای آنها قابل تصور نیست، رخ می‌دهند. شاید یکی از پرخطرترین حالت‌ها که احتمال بروز تصادف را چندید برابر می‌کند، با خستگی و حالت خواب آلودگی رانندگی کردن باشد. یعنی شما به قدری خسته هستید که پشت فرمان شروع به چرت زدن می‌کنید.

اخیرا تحقیقی در کشور استرالیا در مورد رانندگی با حالت خواب آلودگی صورت گرفته که نشان می‌دهد اگر فردی ۱۸ ساعت نخوابیده باشد و اقدام به رانندگی کند دقیقا مثل حالتیست که ۵ درصد الکل در خون او وجود دارد یعنی انگار آن فرد با حالت مستی پشت فرمان نشسته است. حالا اگر این مدت به ۲۴ ساعت برسد، حالت روانی فرد کاملا مشابه یک انسان کاملا مست با ۱۰ درصد غلظت الکل در خون می‌شود. اما فرق اصلی اینجاست که هیچ دستگاهی نمی‌تواند این نوع مستی را ثابت کند! کارکنان شیفتی، رانندگان خودروهای سنگین، و افرادیکه به خاطر برخی بیماری‌ها از اختلال خواب رنج می‌برند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در ادامه قصد داریم به ده توصیه که برای مبارزه کردن با حالت خواب آلودگی درهنگام رانندگی بسیار مفید هستند، اشاره‌ای داشته باشیم. لازم به تاکید است که این روش‌ها به صورت موقتی و برای مواقع ضروری مناسبند پس قبل از مسافرت هرگز از یک خواب کامل غافل نشوید.

۱- مصرف نوشیدنی کافئین‌دار: این موضوع کاملا ثابت شده است که نوشیدنی کافئین‌دار به شما انرژی می‌دهد. در تحقیقات زیادی عنوان شده که استفاده ۷۵ میلی‌گرمی از کافئین، که می‌تواند معادل یک فنجان قهوه باشد، میزان تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد. اگر قهوه دراختیار نداشتید، از نوشیدنی چای مخصوصا چای سبز استفاده کنید.

۲- چرت کوتاه مدت: اگر استراحت کافی درحد ۷ یا ۸ ساعت نداشتید و بنا به دلایلی مجبور به رانندگی طولانی مدت هستید، از یک چرت کوتاه غافل نشوید. براساس تحقیقات بنیاد ملی علوم (NSF) آمریکا، چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای به شما کمک می‌کند تا هوشیاری کوتاه مدت خود را مجددا بدست آورید. اگر سفر شما طولانی است، بعد از چرت کوتاه، حتما به دنبال نزدیکترین محل برای استراحت کامل باشید.

۳- تقسیم وظیفه رانندگی: اگر با خانواده یا دوستان خود به سفر می‌روید، هنگام احساس خواب آلودگی حتما از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند. بدین ترتیب فرصتی بدست می‌آید تا هنگام رانندگی شخص دیگر، شما خوب استراحت کنید.

۴- رعایت دقیق قوانین رانندگی: اکثر افراد در زمان خستگی دوست دارند زودتر به مقصد برسند و استراحت کنند. اما رانندگی با سرعت بالا آنهم با حالت خستگی بسیار خطرناک است. بنابراین به جای اینکه جان خود و سرنشینان را به خطر بیاندازید، بهتر است علائم جاده‌ای را به دقت دنبال کرده و قوانین رانندگی را به‌نحو احسن و بهتر از هر وقت دیگر رعایت کنید.

۵- تغییر ساعت رانندگی: سعی کنید برای زمان رانندگی خود بهترین برنامه‌ریزی زمانی را داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهند احتمال بروز تصادف بین ساعات اولیه شب تا ۶ صبح تا هشت برابر بیشتر از مواقع دیگر است. بنابراین تاجای ممکن از رانندگی در این بازه زمانی خودداری کنید.

۶- جویدن آدامس: معمولا رانندگان وسایل نقلیه سنگین در طول مسیرهای طولانی، به وفور از آدامس استفاده می‌کنند. درواقع آدامس جویدن باعث می‌شود دهان درهنگام رانندگی مشغول باشد تا خمیازه‌ها به سراغ شما نیایند. توصیه می‌شود حتی‌‎المقدور از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

۷- گوش دادن به موسیقی: خوشبختانه تجهیزات صوتی خودروها حتی در مدل‌های ارزان قیمت و همینطور پوشش امواج رادیویی به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اند تا برای شما امکان لذت بردن از موسیقی یا برنامه‌های رادیویی را به خوبی فراهم کنند. زمانیکه خواب به سراغ شما آمد بهترین توصیه گوش دادن به موسیقی، آنهم با ریتم نسبتا تند است. به هیچ عنوان سراغ موسیقی کلاسیک و آرام نروید چون هنگام خستگی آنها حکم لالایی تضمین شده را دارند!

۸- پایین آوردن شیشه‌ها: برای اینکه حال و هوای خواب از سر شما بیرون رود، بهتر است در حین رانندگی شیشه اتومبیل را پایین آورده و از برخورد هوای تازه با صورت و کف دستان خود لذت ببرید. علاوه براین صدای مزاحم ایجاد شده به خاطر ورود جریان هوا به داخل خودرو می‌تواند به نوعی از چرت زدن شما جلوگیری کند.

۹- تحرک بدنی: سعی کنید در مسیرهای طولانی هر دوساعت یکبار خودرو را در کناری متوقف کرده و با پیاده شدن از آن به حرکات کششی ساده بپردازید. اینکار باعث می‌شود خون در بدن شما مخصوصا در قسمت پاها، بهتر جریان پیدا کند.

۱۰- اجتناب از مصرف دارو: اکثر داروها دارای عوارض جانبی مخصوصا خواب آلودگی هستند. بنابراین قبل از مصرف حتما این موضوع را مدنظر داشته باشید و در صورت امکان مصرف آنها را به بعد از رسیدن به مقصد موکول کنید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا