آموزش

راه هایی برای ترک عادت نامناسب بردن گوشی به رختخواب

با پیشرفت چشمگیر تلفن های هوشمند وابستگی کاربر در هر سنی به این دستگاه ها زیاد شده است.این وابستگی به تختخواب  و زمان استراحت نیز وارد شده است.در ادامه با ما همراه باشید تا این عادت بد را ترک کنید…

اولین گام باید بگوییم که تشعشات نور آبی رنگ صفحه نمایش گوشی، باعث بیدار ماندن مغز و بنابراین کاهش کیفیت خواب شما خواهد شد. البته رایانه‌ها و تبلت‌ها نیز همین نور را از خود ساطع می‌کنند، اما به علت بزرگ بودن این گجت‌ها، معمولاً کسی آن‌ها را با خود به رختخواب نمی‌برد و به همین علت ما نیز در مطلب پیش رو تمرکز خود را بر روی گوشی‌های هوشمند معطوف کرده‌ایم.

حتی اگر از حالت «شیفت شب» (Night Shift) گوشی آیفون نیز استفاده کنید (که باعث نارنجی شدن صفحه نمایش می‌شود و در نسخه جدید سیستم عامل اندروید، یعنی نوقا (Nougat)، نیز وجود خواهد داشت)، باز هم نگرانی از امواج تلفن همراه به قوت خود باقی خواهد بود. البته هنوز پاسخ روشن و صریحی برای این پرسش که آیا امواج تلفن همراه باعث بروز سرطان یا دیگر بیماری‌ها می‌شوند، داده نشده است. اما به هر حال نتایج برخی تحقیقات حکایت از ایجاد تداخل این ابزارها در خواب افراد دارند و همین امر نیز باعث شده به کاربران توصیه شود تا گوشی هوشمندشان را در هنگام خواب از خود دور کنند.

۱-تبدیل گوشی به ساعت کوکی

ساعت‌های کوکی قدیمی را یادتان هست؟ با آن صدای وحشتناکی که داشتند. نگران نباشید! نمی‌خواهیم بگوییم به عقب برگردید و دوباره به سراغ این ساعت‌ها بروید. زیرا راه‌های بهتری هم هست که هم از تکنولوژی روز استفاده کنیم و هم تا حد ممکن از مضرات آن‌ها به دور باشیم.به احتمال زیاد شما هم مانند بسیاری از افراد، از گوشی هوشمند خود به عنوان ساعت کوکی و زنگ بیدارباش استفاده می‌کنید و به همین خاطر هنگام خواب، آن را بالای سر خود قرار می‌دهید. اما یک نکته مهم در این بین وجود دارد؛ فاصله. هر چقدر در هنگام خواب، گوشی خود را در فاصله‌ای بیشتر و دور از دسترس قرار دهید، احتمال استفاده از آن در ساعات پیش از خواب کمتر خواهد شد و به علاوه، کمتر در معرض امواج آن قرار خواهید داشت. از طرف دیگر هنگام پخش آلارم گوشی باید از رختخواب خود بلند شده و بروید و گوشی را خاموش نمایید که همین کار می‌تواند مانع خاموش کردن آن در حالت خواب آلود و در نتیجه خواب ماندن شما شود.

 

۲-عادت به خواب رفتن با موسیقی

ممکن است شما هم مانند برخی افراد عادت داشته باشید تا شب‌ها با شنیدن یک موسیقی آرام‌بخش و یا گوش دادن به یک داستان صوتی به خواب بروید، در این صورت بهتر است تا از هدفون برای این کار استفاده کرده و گوشی خود را در فاصله‌ای مناسب قرار دهید. حتی با استفاده از هدفون‌های بلوتوثی می توانید فاصله گوشی خود را بیشتر کرده و یا حتی به اتاق مجاور انتقال دهید، بدون اینکه از لذت شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان محروم شوید. بیشتر گوشی‌ها و ابزارهایی که از اتصال بلوتوث استفاده می‌کنند، می‌توانند تا شعاع ۱۰ متری را به خوبی پوشش دهند، بنابراین با در نظر گرفتن این فاصله، گوشی خود را در بهترین مکان ممکن قرار دهید.

 

۳-از دست ندادن پیام ها و تماس های ضروری حتی در خواب

اگر کار مهمی پیش بیاید چه؟ این پاسخی است که بیشتر کاربران وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود تا گوشی را از خود دور کنند، تحویلمان می‌دهند. اما برای باخبر شدن از تماس‌های مهم لازم نیست تا گوشی خود را در نزدیک‌ترین فاصله ممکن نگهداری کنید. همانطور که در بخش قبل نیز گفتیم، رعایت فاصله مناسب نکته‌ای کلیدی است و باعث کاهش آسیب‌های احتمالی خواهد شد.

حالت «Do Not Disturb» (به معنی مزاحم نشو) در گوشی‌های هوشمند، بهترین راه حل برای این مشکل است. این حالت که در گوشی‌های آیفون و همچنین بیشتر گوشی‌های اندرویدی وجود دارد، تمامی اعلان‌ها و هشدارهای مربوط به ایمیل‌ها، پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی را به جز موارد مهمی که از قبل مشخص کرده‌اید، غیرفعال خواهد کرد.

 

۴-این اخرین پیام است و …

فقط یک مرحله دیگر از این بازی را انجام می‌دهم و می‌خوابم … فقط یک ایمیل دیگر .. فقط یک سایت دیگر … و در نهایت بدون اینکه متوجه شویم به خواب رفته‌ایم. آیا شما هم این حالت را تجربه کرده‌اید؟ اگه جوابتان مثبت است باید بدانید که این کار اصلاً درست نیست و ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. تا دیر وقت بیدار ماندن و بازی کردن با گوشی، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و یا پاسخ به ایمیل‌ها اصلاً ایده خوبی نیست و کیفیت خواب را به شدت کاهش داده و به علاوه میزان استرس را نیز افزایش می‌دهد.

راهکار بعدی نیز این است که علاوه بر مشخص نمودن برنامه‌ای منظم برای فعالیت‌های روزمره، برنامه‌ای هم برای گوشی خود در نظر بگیرید و در یک ساعت معین استفاده از گوشی را متوقف نموده و تا صبح روز بعد به سمت آن نروید. مطمئن باشید با تکرار این کار به آن عادت خواهید کرد و دیگر نیازی نخواهید دید که در تمام ساعات شبانه روز گوشی را در کنار خود نگهدارید. خیلی بهتر است که به جای بازی کردن با گوشی، قبل از خواب به مطالعه یک کتاب بپردازید و یا حتی بدون هیچ مزاحمی و با ذهنی آسوده به خواب بروید.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا