خودرو

فیات تیپو؛ محصول جدید ایران خودرو + تصاویر و قیمت

با ورود نخستین دستگاه از Fiat Tipo به ایران زمزمه‌های عرضه این سدان کوچک ایتالیایی از طرف ایران خودرو شنیده می‌شود.

به گزارش گیگ نیوز به نقل از جی اس ام در روزهای اخیر تصاویر متعددی از خودرویی خاص در محوطه ساپکو منتشر شده است. این تصاویر را اگر در کنار خبرهای موثقی قرار دهیم که می‌گفتند ایران خودرو درحال مذاکره با غول خودروسازی ایتالیاست شاید سرنخ خوبی از محصول جدید بازار به ما دهد. البته هنوز چیزی قطعی نشده اما در شرایط فعلی، فیات تیپو ظاهرا اصلی‌ترین پیشنهاد فیات برای ایران‌خودرویی‌هاست.

چرا مهم است؟

فیات از اواخر دهه ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ میلادی هاچ‌بکی تولید می‌کرد که تیپو نام داشت. تیپو در آن زمان علی‌رغم ظاهر جعبه‌ایش، کابین جاداری داشت، سطح امکانات آن بالا بود و حتی توانست عنوان بهترین خودروی اروپا را در سال ۱۹۸۹ از آن خود کند. محبوبیت تیپو در برخی بازارها بیش از حد تصور فیات بود از جمله در بازار برزیل که تیپو توانسته بود امپراطوری فولکس‌واگن گل را نابود کند؛ گل به مدت ۲ دهه پرفروش‌ترین خودروی برزیل بود اما با آمدن فیات تیپو، این آلمانی‌ها دیگر حرفی درمقابل این ایتالیایی نداشت.

باتوجه به خاطره خوبی که تیپو از خودش به‌جا گذاشته بود ایتالیایی‌ها تصمیم به عرضه دوباره آن گرفتند ولی این‌بار محافظه‌کارانه قدم برداشتند و ابتدا در می ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی استانبول از مدل مفهومی‌اش رونمایی کردند. خوشبختانه چنان استقبال خوبی از آن شد که فیات تنها در عرض ۶ ماه نسخه تولیدنهایی آن‌را ساخت؛ بدین‌ترتیب بعد از ۲۰ سال دوباره نام تیپو به خانواده فیات برگشت.

در کجا ساخته می‌شود؟

تیپو ماحصل تلاش مهندسان فیات در مرکز طراحی این شرکت (Centro Stile Fiat) است. فیات در بازار EMEA یعنی در کشورهای اروپا (با یک استثنا)، خاورمیانه و آفریقا این خودرو را با نام تیپو تحویل مشتریان می‌دهد درحالیکه در بازار مکزیک همین خودرو تحت برند داج و با نام Dodge Neon فروخته می‌شود.

اما آن استثنائی که از آن صحبت کردیم مربوط به کشور ترکیه است. تنها خط تولید تیپو در کشور ترکیه قرار دارد و از آنجا به تمام بازارهای جهان صادر می‌شود. کارخانه تولید تیپو در استان بورسا واقع شده و متعلق به شرکت خودروسازی Tofas است که هم گروه فیات‌کرایسلر و هم شرکت ترکیه‌ای Koc Holding هرکدام حدود ۳۸% سهامش را در اختیار دارند. ترکیه همچنین تنها بازار اروپایی است که تیپو در آنجا با نام فیات Egea به‌دست مشتریان می‌رسد.

2016-fiat-tipo (1)

چه پیشرانه‌ای دارد؟فیات برای تیپو ۶ پیشرانه آماده کرده که به لحاظ تعداد بسیار خوب است ولی مسئله اینجاست که دو پیشرانه آن از نوع MultiJet یا توربودیزلی هستند. دو پیشرانه دیگر از نوع T-Jet و دوگانه‌سوزند که یکی با سوخت LPG و دیگری با CNG کار می‌کند. یک پیشرانه دیگر تیپو هم از نوع E.torQ است و در برزیل با سوخت بیواتانول کار می‌کند. ششمین پیشرانه تنها پیشرانه‌ای سری FIRE برای تیپوست که فقط و فقط با بنزین کار می‌کند. مصرف این پیشرانه حدود ۴٫۷ لیتر است.

حجم انجین قدرت گشتاور گیربکس
۱۳۹۸cc ۹۴hp ۱۲۷nm ۶ سرعته دستی
۱۵۹۸cc ۱۱۰hp ۱۵۲nm ۶ سرعته اتومات

چه مدل‌هایی؟ با چه ویژگی‌هایی؟سال ۲۰۱۵ ابتدا نسخه سدان تیپو ساخته شد ولی از اوایل ۲۰۱۶ مدل‌های هاچ‌بک و استیشن آن هم وارد بازار اروپا شدند. هرسه مدل تیپو دیفرانسیل جلو هستند چراکه همگی با پلتفرم Fiat Small Wide LWB شکل گرفته‌اند؛ همان پلتفرمی که سال ۲۰۱۲ مینی‌ون فیات ۵۰۰L نیز با آن ساخته شده بود.

2016-fiat-tipo (5)
2016-fiat-tipo (6)
2016-fiat-tipo (7)

کابین این ایتالیایی در ۴ تریم مختلف قابل سفارش است. رینگ‌های آن هم یا ۱۶ اینچی یا ۱۷ اینچی هستند. برای این ایتالیایی ویژگی‌های زیر استاندارد هستند:

  • سیستم چندرسانه‌ای Uconnect TM
  • مانیتور ۵ اینچی کنسول
  • بلوتوث هندزفری؛ سیستم خواندن متن و تشخیص صدا
  • دکمه‌های چندکاری روی فرمان
  • ورودی AUX و USB و iPod
  • دو ایربگ
  • دوربین عقب، سنسور پارک
  • کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل
  • ترمزهای ABS به همراه EBD
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب، LEDهای روز

در مدل‌های فول، فیات آپشن‌های بسیار خوبی برای خریداران تیپو درنظر گرفته است مثل سیستم چندرسانه‌ای Apple CarPlay یا Android Auto ، مانیتور ۷ اینچی، نویگیشن TomTom 3D و شش عدد ایربگ. مهم‌ترین چیزی که حتی در نسخه‌های فول تیپو هم آن‌را نمی‌بینید، ترمزهای دیسکی در عقب است. همچنین در مدل‌های فول آن امکاناتی مانند سانروف و استارت دکمه‌ای وجود ندارد.

برای سدان جمع و جوری مثل تیپو کسی انتظار صندوق عقب حجیمی ندارد ولی در کمال تعجب می‌بینید که فیات حجم صندوق عقب آن‌را به ۵۲۰ لیتر رسانده که حتی از صندوق بزرگی مثل سوناتا ۶۰ لیتر بیشتر است.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری وزن
۴٫۵۴m ۱٫۷۹m ۱٫۴۸m ۲٫۶۴m ۱۱۵۰kg

چه قیمتی؟ با چه رقیبانی؟

قیمت پایه‌ای تیپو در اروپا کمتر از ۱۳۰۰۰ یوروست که یعنی با قیمتی کمتر از ۸۰ میلیون تومان به ایران می‌رسد. اصلی‌ترین رقیب این خودرو رنو سیمبل است ولی علاوه بر آن رنو فلوئنس و جیلی امگرند نیز منتظر رقابت با این ایتالیایی هستند. ایران خودرویی‌ها حتما می‌دانند که در این روزها در محدوده ۸۰ میلیون تومان لیفان ۸۲۰ حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین برای موفق‌شدن فیات تیپو قیمتش باید بسیار کمتر از این حرف‌ها باشد!

2016-fiat-tipo (8)

2016-fiat-tipo (3)2016-fiat-tipo (4)2016-fiat-tipo (2)

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بالا